Brukerveiledning HIKT Tilgangsportalen

Sist oppdatert: 03/06/2021

Ny tilgangsportal erstatter dagens bestillingsskjema i selvbetjeningsportal og oppretter bruker automatisk etter godkjenning av leder. I HIKT Tilgangsportal forespørres det om tilganger, og tilgangene godkjennes eller avslås. Tildeling av rettigheter i fagapplikasjoner gjøres av systemansvarlig/superbruke. Bruker selv kan be om tilganger. Bestillingen går da til din leder eller til den som er systemansvarlig/superbruker for dette programmet i din kommune.

 

Nye ansatte

Nye ansatte må «aktiveres» av leder i «HIKT Tilgangsportal» etter at ansatt er lagt inn i lønn. Leder kan søke på for eksempel navn eller ansattnummer for å finne ansatte (Se punkt «Tilgangsportalen for ledere» og tilhørende video). Bruker vil komme opp med den ansattes nye brukernavn og den vil være aktiv så fort leder har bestilt «IT bruker» tilgang.

E-post blir aktivert etter en liten stund og bruker skal ligge i adresseboka neste dag (bruker kan se sin egen e-postadresse i Outlook).

For at ny bruker skal kunne logge på må leder sette mobilnummer for den ansatte. Dette gjøres i tilgangsportalen:

  1. På hovedsiden «Program» velg «Personlig mobiltelefon»
  2. Velg den ansatte i nedtrekksmenyen og fyll in telefonnummer med +47 først og velg «Send inn»
  3. Ansatt kan nå første gang benytte «Glemt passord» på en PC for å sette passord
  4. Ansatt kan nå logge på

Alternativt så må brukerstøtte bistå.

 

Hva er HIKT Tilgangsportal og hvordan logge inn?

OBS: For å se filmen som egentlig ligger her, må du åpne denne veilederen i en nettleser

 

Du finner tilgangsportalen i kommunemenyen. Alternativt kan du nå den direkte på adressen https://id.hedmark-ikt.no/idmdash/#/landing. På PC er det automatisk pålogging, alternativt logg på med ditt brukernavn og passord.

 

 

HIKT Tilgangsportal for systemansvarlige

OBS: For å se filmen som egentlig ligger her, må du åpne denne veilederen i en nettleser

 

Viser blant annet hvordan godkjenning av tilgang foregår, hvordan du kan se hva du har godkjent, hva som skjer når en forespørsel er godkjent og hvordan en tilgang fjernes.

HIKT Tilgangsportal for ledere

OBS: For å se filmen som egentlig ligger her, må du åpne denne veilederen i en nettleser

 

Informasjon om tilganger og lisenser, hvordan få oversikt over dine ansatte og hvordan godkjenne og fjerne tilganger.

Se informasjon om ansatte:

  1. Logg inn på tilgangsportalen
  2. På hovedsiden «Program» velg «Organisasjonskart»
  3. Under her ser du dine ansatte og kan gå inn og se «mer informasjon» om vedkommende
  4. Under «Roller» ser du hvilke tilganger ansatte har.

Endre ansattes tilganger:

  1. Under «Tilgang» => undervalg «Tillatelser» og «Andre» kan du søk hvilke tilganger alle dine ansatte har.
  2. Skriver du «Mine ansatte» i søkefeltet, så får du opp alle dine ansatte og du kan trykke på en og en for å se hvilke tilganger vedkommende har.
  3. Du kan også fjerne tilganger her.
  4. Velg aktuell bruker, til høyre ser du tilgangene den ansatte her.
  5. Merk av boks til venstre for tilgangen du ønsker å fjerne fra den ansatte og deretter søppelkassen oppe til høyre.

Bestille tilgang for ansatt:

  1. Velg «Tilgang» => undervalg «Forespørsel»
  2. Trykk på knappen «Ny forespørsel»
  3. Trykk på knappen «Andre»
  4. Gå til «Mottakere» og fyll ut «Brukere». Søk etter brukers navn eller ansattnummer.
  5. Gå til «Rettigheter» og søk etter tilgang. For ny bruker må det legges til «IT bruker»-tilgang, samt nødvendige programmer/tilganger. Søk etter for eksempel:
    • Profil
    • «IT bruker»
    • Agresso
    • Enterprise
    •  GAT
    • EQS
    • Gerica

Godkjenne tilgang for ansatt

Hvis ansatt eller andre har bedt om tilgang kan det være leder må godkjenne tilgangen. Den kan godkjennes via menyvalg «Oppgaver», velg aktuell oppgave og velg godkjenn eller avvis.

 

Hvordan bestille og fjerne tilganger?

OBS: For å se filmen som egentlig ligger her, må du åpne denne veilederen i en nettleser

 

Bestille tilgang

  1. Logg inn på tilgangsportalen
  2. Under hovedsiden «Program» velg «Be om tilgang»
  3. (Noen kan velge Selv eller Andre, man kan da søke på veiene av for eksempel sine ansatte)
  4. Velg ressursen du ønsker å søke om tilgang til. Du kan bruke søkefeltet for å letter finne frem
  5. Skriv inn begrunnelse på hvorfor du søker om denne tilgangene
  6. Når alt er klart for å sendes inn, klikk knapp «Forespørsel»

Fjerne tilgang

  1. Logg inn på tilgangsportalen
  2. Under hovedsiden «Program» velg «Fjern tilgang»
  3. (Noen kan velge Selv eller Andre, man kan da søke på veiene av for eksempel sine ansatte – husk å velge «Mine ansatte» først eller sæk på *)
  4. Velg ressursen du ønsker å fjerne, velg så søppelbøtte-ikonet
  5. Skriv inn begrunnelse på fjerning og klikk på «Tilbakekall tillatelse»

 

Delegering

OBS: For å se filmen som egentlig ligger her, må du åpne denne veilederen i en nettleser

 

Går igjennom hva som menes med delegering, hvordan sette opp delegering og hvordan fjerne delegering.

 

Kommentarer

Har du et forbedringsforslag til denne artikkelen, er du velkommen til å legge igjen en kommentar her!

NB. Vi har ikke mulighet til å behandle enkeltsaker via kommentarfeltet, så hvis du trenger hjelp med noe, vennligst ta kontakt med brukerstøtte via Selvbetjeningsportalen eller på telefon.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Hedmark IKT