Viktig informasjon vedrørende 2-faktor

Publisert 10. juni 2021. Skrevet av Petter Berg

Alle våre brukere har blitt bedt om å sette opp 2-faktor på sin konto, og bruke Microsoft Authenticator-appen for å autentisere seg selv ved pålogging. Ref. (nyhetsartikkel åpnes i ny fane): https://www.hedmark-ikt.no/aktivere-2-faktor/

For at alle skal ha en mulighet til å få tilgang til sin konto hvis man bytter telefon, sletter Microsoft Authenticator-appen, eller av andre grunner ikke lenger kan autentiseres med 2-faktor som normalt, skal vi nå gjøre at alle våre brukere blir registrert med SMS som 2-faktor. Dette er da et tillegg til Microsoft Authenticator-appen.

Selve jobben med å sette opp dette for alle våre brukere starter i dag, 10. juni, og vil pågå ut over ettermiddagen.

Når vi setter opp SMS som 2-faktor for alle, benytter vi telefonnummeret som er registrert i vår «Resett passord-løsning». Er du usikker på hvilket nummer vi har registrert på deg, kan du se dette via Kommunemenyen. Åpne Kommunemenyen og klikk på «Registrering av mobilnummer» og du vil se en boks med litt informasjon. Det er da telefonnummeret under «Er dette ditt personlige mobilnummer?» som benyttes som 2-faktor. Her ser du et bilde av hvordan denne bokse ser ut:

Hvis du allerede har satt opp SMS som 2-faktor, enten som eneste løsning eller sammen med Microsoft Authenticator-appen, vil ikke dette berøre deg.

Dette vil ikke påføre deg noen kostnader! Når du blir bedt om å bekrefte en pålogging på din konto med en kode du får tilsendt på SMS, vil du IKKE bli belastet for mottak av denne SMS-en.

Lurer du på hvordan du kan sette opp 2-faktor med Microsoft Authenticator-appen, finner du en veileder på dette her (lenken åpnes i ny fane): https://www.hedmark-ikt.no/faq/hvordan-sette-opp-2-faktor-pa-microsoft-konto/

Hedmark IKT