Svindelforsøk via telefon

Vi mottar stadig flere henvendelser angående forsøk på svindel via telefon. Dette dreier seg i hovedsak om SMS som forsøker å villede deg til å trykke på en lenke, for så å stjele kort-opplysninger eller installere virus på din telefon. Innholdet i SMSen er ofte skrevet på godt norsk, og bruker relevant innhold for å få deg til å trykke på lenken.

Et eksempel på dette kan være en SMS om at din BankID har blitt sperret, og du må klikke på en lenke for å aktivere BankID igjen.

Denne type svindel kommer nå i økende grad fra norske nummer, og svindlere har begynt å bruke en ny teknikk hvor svindleren utgir seg for å ringe fra et norsk nummer. Denne type svindel kalles Spoofing. Les mer om Spoofing på Phonero sin nettside: https://www.phonero.no/phoneronytt/spoofing

Det er dessverre ikke noe vi i Hedmark IKT, Phonero (Telia) eller Telenor kan gjøre for å unngå at du mottar slike svindlerforsøk. Det er derfor ekstra viktig at du selv tar de forhåndsreglene som skal til for å unngå å bli svindlet.

Phonero har følgende tips for å unngå å bli svindlet

  • Vær kritisk – legg på hvis du er mistenksom.
  • Forteller den som ringer deg at du har virus på datamaskinen – legg på.
  • Last aldri ned eller installer programvare hvis du blir bedt om det fra ukjente kilder.
  • Aldri gi fra deg sensitiv informasjon.
  • Husk at ingen profesjonelle aktører spør etter personlige opplysninger.
  • Ikke svar hvis du får anrop fra ukjente utenlandske nummer
  • Ikke ring tilbake hvis du ser at et ukjent nummer fra utlandet har ringt deg
  • Gjør et nummersøk på Google. Det finnes også flere «telefonterror»-sider på internett med oversikt over useriøse nummer, som for eksempel telefonterror.co.no
  • De fleste smarttelefonene kan sperre anrop fra plagsomme numre. På iPhone klikker du på informasjonstegnet ved siden av telefonnummeret som har ringt deg – helt nederst på skjermen trykker du «Blokker».

Hva gjør jeg hvis jeg har gitt fra meg sensitive opplysninger?

Som nevnt er det dessverre ikke noe du kan gjøre for å unngå å motta slike svindelforsøk, og det er svært viktig at du reagerer fort hvis du har klikket på en lenke og oppgitt sensitiv informasjon. Det er viktig at du sperrer bankkort hvis du har oppgitt kortnummer eller lignende. Alle opplysninger du har gitt fra deg må du regne med er tapt, og de vil bli misbrukt. Du må derfor prøve å sperre det som kan ha tilknytning til informasjonen du har gitt fra deg. Dette gjelder også passord du har eventuelt har skrevet. Du bør derfor bytte passord på alle steder hvor dette passordet er brukt.

Phonero har skrevet en utdypende artikkel om telefonsvindel, med mer informasjon og flere tips om telefonsvindel. Du kan lese artikkelen her: https://www.phonero.no/phoneronytt/telefonsvindel-wangiri-og-spoofing

Hedmark IKT