Sjekker du denne nyhetssiden ofte er det viktig at du kjører en såkalt «Gjenoppfrisk» på nettsiden slik at du får opp siste oppdaterte informasjon.
Skulle ikke det fungere – trykk Ctrl+F5 på tastaturet. Om dette heller ikke skulle fungere så anbefales det å tømme nettlesercachen. Fremgangsmåten på hvordan dette gjøres vil variere fra nettleser til nettleser .
Oppskriften på hvordan dette gjøres i en av de mest brukte nettleserne – Chrome – finner du her
I forbindelse med Korona-situasjonen anmoder vi alle til å bruke de vanlige kanalene i Selvbetjeningsportalen for å sikre kvaliteten på henvendelsen. Det bør ikke sendes henvendelser direkte til ansatte i Hedmark IKT siden dette vil skape utfordringer med håndteringen. Vi ber om forståelse for dette.
Har du generelle behov eller andre henvendelser, send disse til: hi-post@hedmark-IKT.no
Veiledning og informasjon
Behov for veiledning for anskaffelse og bruk av diverse programmer er stort, og vi samler alt vi har av veiledning på denne siden. Følg lenkene under for å finne veiledning du har behov for!
Vi har mottatt noen henvendelser fra personer som får en melding om at Windows 10 lisensen på maskinen snart er utløpt. Windows 10 sjekker lisensen opp mot vårt system, og kontrollerer at den er gyldig. Windows kontrollerer dette hver 180. dag. Hvis man har sittet på hjemmekontor uten å være…
Denne artikkelen er ment for personer utenfor din organisasjon som skal delta inn i team som deles av deg eller andre i din organisasjon. Du kan da dele denne artikkelen med personen utenfor din organisasjon, som ikke kommer inn på teamet du har invitert han/hun til. Dersom du ikke får…
Oppdatert 23.36: Nå er vi tatt av de blokkeringslistene for e-post som vi kjenner til. Det kan bli en forsinkelse fra vi er tatt av listene til filtrer rundt om i verden blir oppdatert, så hvis du fortsatt opplever problemer, skyldes det mest sannsynlig dette. Skulle det mot formodning fortsatt være…
Vi har mange brukere som har vært uheldige og lagt inn passordet sitt på en phishing-side som det lenkes til i e-poster som er mottatt gjennom helgen og dette vil påvirke utgående epost i dag ettersom våre servere nå er i diverse spamlister. Utgående e-post vil etter planene fungere normalt i…
OPPDATERT 04.02.21: Microsoft Teams Direktesending (Live Events) er nå tilgjengelig via Tilgangsportalen! Ta kontakt med din IKT-rådgiver/ansvarlig for bestilling av tilgang. Her finner dere veileder for bruk: https://www.hedmark-ikt.no/faq/hvordan-bruke-microsoft-teams-live-events/ Etter bestilling må man beregne minst 24 timer før tjenesten er aktiv for din bruker.
Som vi har informert om tidligere, vil det være mange som ikke vil kunne redigere Word-dokumenter direkte i Microsoft Teams. Les HER for mer detaljer. Dette gjelder nå også notater i OneNote. Når man åpner notater via OneNote i Microsoft Teams, vil man kunne se denne beskjeden: For å regiere…
Flere opplever problemer med bruk av Microsoft Teams, og da spesielt kvalitet på lyd/bilde. Microsoft varsler om at dette primært berører brukere i Nederland, men det kan dreie seg om samme problemet her også. Microsoft jobber nå med å feilsøke og rette problemet.
Vi ønsker å invitere alle som har lyst til å lære seg mer om bruk av Microsoft Teams til et webinar 14. april kl. 10.00. Se mer informasjon her: https://www.hedmark-ikt.no/14-04-20-hvordan-bruke-microsoft-teams/
Vi har tidligere lagt ut en advarsel om nett-svindel, og vi ser nå behovet for ytterligere informasjon rundt sikkerhet. Vi har derfor opprettet en ny nettside for Nettvett, hvor du kan se sentrale oppfordringer og nyttige tips. Du ser nettsiden her: https://www.hedmark-ikt.no/sikkerhet/nettvett/
Microsoft informerer om en midlertidig endring pga Koronaviruset som gjør at flere Microsoft Teams brukere nå ikke kan redigere Word-dokumenter direkte i Teams. Foreløpig fungerer redigering av PowerPoint og Excel som normalt. I de tilfellene hvor redigering ikke er mulig, vil du merke det ved at «verktøylinjen» øverst i dokumentet…
ADVARSEL: Kriminelle aktører utnytter også disse spesielle Korona-tider, og vi opplever et økt antall såkalte «phishing» forsøk. «Phishing» vil si at noen forsøker å lure til seg personopplysninger gjennom å friste e-post-mottakere til å svare på e-posten eller trykke på lenker. Dette øker sårbarheten knyttet til både virus i systemene,…
Meterologisk institutt har sendt ut gult farevarsel for kraftige vindkast på deler av Østlandet og Telemark torsdag 2.april. Det er ventet vindkast på rundt 20 meter per sekund, noe som er kraftig for Østlandets del. Dette kan føre til strømbrudd og nedetid for våre systemer på de av våre lokasjoner…
Vi har utarbeidet en liste over alternativer til løsning hvis Microsot Teams faller bort. Klikk på lenken under for å lese/laste ned dokumentet med mer detaljer om alternativene. Alternativer til Microsoft Teams
I forbindelse med Korona-situasjonen og hjemmeundervisningen for elevene så har det kommet forespørsel om alternativer for å underlette undervisningen for elever som sliter med dårlig bredbåndsdekning I denne forbindelsen har leverandøren av telefoni til alle kommunene i Hedmark-IKT samarbeidet kommet med følgende tilbud til elever som kommer inn under denne…
Planlegging av møter skal nå være tilgjengelig for alle både i mobilappen og på PC. Klikk på Kalender-appen i Teams for å legge til planlagte møter eller direktesendinger.
Hedmark IKT har i en periode hatt noe trøbbel med eksisterende fjerntilgang. Det har vært en del dropp som gjør at ansatte i kommunene mister kontakt. Noen mister tilgang til sine k-områder, mens andre opplever trøbbel med Outlook eller andre programmer. Hedmark IKT har nå startet arbeidet med å flytte…
Leverandøren av telefoni til alle 7 kommunene i Hedmark-IKT samarbeidet har vedtatt å redusere prisene på telefonmøter i forbindelse med Korona-situasjonen. De innfører en midlertidig kampanje på telefonmøter for alle kunder og reduserer pris per deltaker fra 1,99 per bruker per minutt til 89 øre pr bruker per minutt på…
Vi har utarbeidet en veileder for hvordan man kan bruke Microsoft Teams til politiske møter. Veilederen ser dere her: https://www.hedmark-ikt.no/faq/hvordan-bruke-microsoft-teams-til-politiske-moter/ I den sammenheng ønsker vi å invitere alle politikere som sitter i kommunestyrene til et webinar, 27. mars kl. 14.00 til 15.00. Webinaret har tema: Hvordan bruke Microsoft Teams til…
Microsoft Teams har nå kommet med en ny funksjonalitet: «Teams for helsepersonell». «Teams for helsepersonell» er en BEGRENSNING på brukerens Teams-konto. Dette vil fjerne flere funksjoner som vanligvis finnes i Teams, som f.eks chatting, deling av skjerm, filer osv. Denne funksjonaliteten er nyttig ved f.eks videkonsultasjon med hjemmeboende. Før du tar i…
Serverne til Teamviewer sliter for øyeblikket med ytelsen, sannsynligvis på grunn av stor pågang. Hedmark IKT bruker Teamviewer for fjernhjelp, så det er litt begrenset hva vi kan bistå med via fjernhjelp akkurat for øyeblikket. Her kan du følge status på tjenestene til Teamviewer fortløpende.
Problemene med fjerntilgangen tidligere i dag mandag 23.3.2019 skal nå være løst. Det kan være at enkelte må ta en restart på sin PC. Det var en ustabilitet som vedvarte i ca. 30 min som forårsaket problemene. Alt skal nå imidlertid fungere som normalt igjen.
Rutinemessig sikkerhetsoppdatering På grunn av ekstra sårbarhet på sikkerhetssiden ser vi oss nødt til å benytte tirsdagens servicevindu til å stabilisere våre løsninger. Enkelte tjenester vil bli utilgjengelig i en kort periode tirsdag 24.3.2020 i tidsrommet fra kl. 18.00 – 24.00
Fredag 20.03.2020 kl. 13.00For at kamera og mikrofon skal fungere må du åpne Outlook og Teams lokalt fra PC’en, ikke via Fjerntilgangen til Hedmark IKT. Nye problemer for Microsoft Teams Microsoft melder torsdag 19.03.2020 kl 14:32 om problemer med gitte handlinger i Teams: Logge inn Lage nye team eller kanaler i…
Telenor melder nå Onsdag 18.03.2020 kl.18.15 at problemene tidligere i dag nå skal være løst. De rapporterte om store nettverksproblemer over hele landet og dette påvirket tilgangene for svært mange av deres kunder. Vi i Hedmark IKT følger nøye med på utviklingen videre og kommer ut med mer informasjon dersom…
17.03.2020 kl. 12.15 Vi vil nå henstille til alle kommunene om at skolene skrur av e-post varsling for elever i oppvekstsystemene. Spesielt i Showbie. Det bør være nok å ha push-varsling i appe’n. Det bør vurderes om man også skal skru av denne funksjonen for lærerne. Dette for å unngå…
Det er stor belastning på skoleløsningene på grunn av hjemmeundervisning over hele landet, noe som også framkommer i mediene. Alle må derfor forvente seg at det de første par dagene vil være tjenester som sliter før man får stabilisert og dimensjonert opp disse til å ta den økte trafikken. Vi…
Vi står i en helt spesiell situasjon. Skolene er stengt og vi ser et stort behov for å benytte digitale hjelpemidler – både til hjemmeundervisning og kommunikasjon med hjemmet. Våre råd i denne fasen: Vi vil oppfordre de ansvarlige ved kommunene og skolene om å gi god informasjon til både…
Hedmark IKT har opprettet en egen aksjonsgruppe for oppvekstsektoren som skal bistå skoler- og barnehager ved behov. Aksjonsgruppen vil bestå av Petter Berg, Trond Nordseth og Stein Olav Jørgensen. Eventuelle spørsmål til aksjonsgruppen rettes direkte til Stein Olav Jørgensen
Teams kan fungere bra også for større møter som for eksempel Formannskaps- og Kommunestyremøter. Et vellykket stormøte på Teams vil forutsette tydelig møtestruktur og god møteledelse. Her er noen generelle råd fra Hedmark IKT ved gjennomføring av større politiske møter på Teams
Skolen er stengt og vi må gjennomføre hjemmeundervisning. Vi trenger teams appen på iPadene – hvordan går vi frem? Ta kontakt med IKT kontakt, rektor eller skolefaglig rådgiver på din skole eller kommune. Er du IKT kontakt, rektor eller skolefaglig rådgiver for din skole eller kommune, og skal bestille apper til hjemmeundervisning? Dette gjør du her: https://selvbetjeningsportal.hedmark-ikt.no/#/categories/62/new…
Erfaringsmessig vil store nyhetssaker ofte blir utnyttet av ulike kriminelle grupper. Spredning av falske nyheter og ondsinnet kode, svindelforsøk, målrettede angrep og phishingforsøk er eksempler på angrepskampanjer som ofte utnytter store nyhetssaker for å ha størst mulig sjanse for å lykkes. HelseCERT er kjent med angrepskampanjer som utnytter nyheter rundt…
Mandag 16.3.2020 kl. 12.15Som en følge av stor trafikk på de skolerelaterte løsningene, teams osv. så vil man kunne oppleve forsinkelser for innkommende epost.Det jobbes aktivt med problemet fra Hedmark IKT ‘s side. Svært mange foreldre, elever og lærere opplever utfordringer når de forsøker å logge seg på de skolerelaterte…
Lagerbeholdning av utstyr hos Hedmark IKT 16.3.2020 kl. 13.00Vi har fått en del henvendelser fra kommunene om vår lagerbeholdning av utstyr – da spesielt bærbare PC’er. Her vil vi opplyse om at det restlageret vi hadde til disposisjon nå er tatt i bruk og har ikke mer på lager. Vi…
Det vil bli innført besøksrestriksjoner i Hedmark-IKT’s lokaler på Kjonerud og Rasta. Dette er som en direkte følger av at Hedmark IKT defineres som en del av de 15 samfunnskritiske funksjonene som må opprettholdes og hvor det således innføres restriksjoner for å sikre drift. Vi setter opp en plakat ved…
JDette vil HIKT diskutere i felles møte med kommunene. I tilfelle problemer med Microsoft sin løsning må man se på alternativer.
Nei, i utgangspunktet tror vi Microsoft har god kapasitet og ser ut til å skalere godt. Så det er pr i dag ingen ting som tyder på at de vil by på problemer. Men vi vet jo ikke konsekvensene av den voldsomme trafikkveksten de vil få neste uke, så helt sikre kan vi ikke være
Lite inn mot Microsoft, men har support-dialog med Skooler.
Vi følger med på alle de skybaserte oppvekst-programmene og vil varsle så fort vi ser driftsutfordringer. Dette legges ut som driftsmelding i selvbetjeningsportalen og på denne nettsiden
Vi vil henstille til at dere i størst mulig grad fortsetter å benytte våre ordinære kanaler (selvbetjeningsportalen, brukerstøtte, etc) når dere har behov og/eller problemer. Dette gir HIKT større mulighet for å agere raskt og med kvalitet, da vi kan følge våre ordinære prosesser. Unngå å gå rett på enkeltpersoner i HIKT – dette kan i verste fall medføre at saker havner mellom to stoler, blir forsinket, osv. Send generelle henvendelser til hi-post@hedmark-ikt.no – den eposten blir lest av flere og da sikrer vi at ting fanges opp og følges opp.
Ligg gjerne i forkant når dere ser behov som dere vil melde inn til oss. Får vi god informasjon i god tid (i den grad det er mulig i disse tider!) om deres kommende planer og behov kan vi planlegge oppgaver, prioriteringer og bemanning for å kunne betjene alle kommuner på best mulig måte.
Del gjerne informasjon som dere sprer ut med oss siden vi da vil kunne gjenbruke dette som felles informasjon for mange. Da slipper vi dobbeltarbeid og kan utnytte hverandres materiale