Publisert 17. desember 2020. Skrevet av Petter Berg
Det er kommunens ansvar å gi ansatte, elever, foresatte, studenter, politikere og gjester tilgang til datasystemet.
Tilgangen skal begrenses til tjenstlige behov. I tillegg skal den være rollestyrt, tidsbegrenset, bestilt og godkjent av en leder/ansvarlig.
Kommunen skal til enhver tid ha full oversikt over:
Det kreves nye og bedre løsninger av kommuner som følge av lover og forskrifter, tjenester med heldøgnsdrift og forventninger om hurtigere leveranser. Dagens løsning med bestilling av brukertilganger i selvbetjeningsportalen og/eller manuelle bestillinger tilfredsstiller ikke lenger disse kravene.
Med GDPR og nye krav i personvernlovgivningen er det begrensede rom for manglende oversikt/kontroll.
Et tiltak for å hjelpe kommunene å etterleve sporbarhet og kontroll med brukeropprettelse og brukertilganger er innføringen av «Tilgangsportalen».
HIKT Tilgangsportal er nå tilgjengelig, og den enkelte kommune vil gjennomføre en strukturert opplæring for å sikre at alle brukere er komfortable. Opplæringen vil starte etter nyttår, og du kan allerede nå se en veiledere for bruk av HIKT Tilgangsportal her: https://www.hedmark-ikt.no/faq/brukerveiledning-tilgangsportalen/