Ny databruker – Kommunemenyen

Sist oppdatert: 05/07/2021

Denne veilederen er en del av opplæringen for nye databrukere. Se den komplette opplæringen her: https://www.hedmark-ikt.no/brukerveiledning-for-ny-databruker/

 

I Kommunemenyen finner du de programmene som hentes fra sentrale servere.

Innholdet i denne menyen kan variere ut ifra hvilke tilganger lederen din har bestilt til deg.
Hvis det viser seg at man mangler noe i denne menyen, ta kontakt med nærmeste leder. Så bestiller lederen din dette via Selvbetjeningsportalen, slik at du får det du har behov for.

Slik åpner du Kommunemenyen

Trykk på ”Windows-tasten” (1) nederst i venstre hjørne på skjermen, deretter kan du scrolle/bla opp og ned på menyen til du finner Kommunemenyen. Eller du kan begynne å skrive på tastaturet etter å ha trykket på ”Windows-tasten” (1). Du kan da skrive f.eks. ”kommunemeny” for at den skal bli syndelig i toppen av listen.

Du finner også en snarvei til Kommunemenyen på oppgavelinjen nederst på skjermen. Klikk på ikonet til Kommunemenyen (2), så vil hele menyen åpne seg.

Hvis du ikke ser kommunemenyen eller den er ufullstendig

Hvis du ikke finner Kommunemenyen på noen av måtene beskrevet over, kan du prøve følgende:
Klikk på ”Windows-tasten” (1) nede i venstre hjørne. Begynn deretter å skrive ”App” på ditt tastatur. Du vil da se ”Appsense – Gjenoppfrisk” (2) øverst i menyen. Klikk på denne. Maskinen vil da jobbe litt, og Kommunemenyen du vil kunne finne Kommunemenyen på samme måte som nevnt øverst i denne veilederen.

Hvis du fortsatt ikke finner Kommunemenyen etter å ha klikket på ”Appsense – Gjenoppfrisk”, kan du slå av og på PC-en igjen. Hvis det fortsatt ikke fungerer, kan du melde inn en sak på denne i Selvbetjeningsportalen eller ringe Brukerstøtte.

Hvis du ikke får startet programmer fra kommunemenyen

I noen tilfeller kan det hende at programmer man prøver å starte via Kommunemenyen ikke starter. Dette kan skyldes at Citrix (et program som brukes i bakgrunn for å starte programmer i
Kommunemenyen) «henger». Hvis du opplever dette, kan du prøve følgende:

 

Nede i høyre hjørne på skjermen ser du en pil som peker oppover (1). Klikk på denne og du vil få opp en liten oversikt over noen programmer som kjører i bakgrunnen på din PC. Høyreklikk på ikonet til Citrix Workspace (2) og klikk deretter på ”Connection Center” (3).

 

Du vil nå se denne boksen på skjermen din. Velg serveren du er tilkoblet i listen under ”Connections” (4) og klikk på ”Log Off”. Vent til serveren blir borte i listen under ”Connections” (4) og klikk på ”Close” (5). Du kan nå prøve å starte programmet du hadde problemer med tidligere via Kommunemenyen. Hvis det fortsatt ikke fungerer, kan du melde inn en sak på denne i Selvbetjeningsportalen eller ringe Brukerstøtte.

Kommentarer

Har du et forbedringsforslag til denne artikkelen, er du velkommen til å legge igjen en kommentar her!

NB. Vi har ikke mulighet til å behandle enkeltsaker via kommentarfeltet, så hvis du trenger hjelp med noe, vennligst ta kontakt med brukerstøtte via Selvbetjeningsportalen eller på telefon.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Hedmark IKT