LMP – oppdatere telefon manuelt til siste versjon

Sist oppdatert: 07/06/2021

Operativsystemet som er installert på Samsung telefonene for Lifecare Mobil Pleie og Mobil Omsorg er låst til en fast versjon inntil ny versjon slippes sentralt.

Selv om Samsung slipper nye versjoner, så vil telefonen alltid ligge på den faste versjonen inntil man velger å oppgradere sentralt.

Dette gjør det utfordrende å teste nye versjoner, men man kan låse opp for oppdatering direkte fra Samsung slik at man isolert sett får testet noen få telefoner før oppdateringen slippes til alle telefoner.

Fordelen med å teste oppgraderingen på noen få telefoner er at man får mulighet til å oppdage feil i forkant før alle telefoner får installert oppdateringen.

 

Når man skal teste en ny versjon så vil det bli annonsert fra Hedmark IKT. Test-telefonene blir da låst opp slik at de kan laste ned oppdateringer direkte fra Samsung.

Gjør da følgende på telefonen for å oppdatere den:

  1. Gå ut av Launcher:

2. Gå inn på innstillinger på telefonen

 

3. Nederst finner du Software update. Denne telefonen har engelsk språk. Se etter tilsvarende valg på norsk dersom telefonen du har er satt opp med norsk språk.

4. Trykk på «Download and install». Telefonen sjekker nå etter siste de siste oppdateringen til Operativsystemet og laster den ned til telefonen.

5. Velg «Install now» for å starte oppdateringen av telefonen til siste versjon:

6. Oppdateringen installeres på telefonen

7. Etter at oppdateringen er ferdig installert på telefonen, så står det at den har blitt oppdatert. Trykk OK på denne. Meldingen om å sette passord kan ignoreres. Dersom den tar deg inn for å sette passord, så kan du bare gå ut igjen.

8. Gå inn på software update under innstillinger igjen:

 

9.Velg «last update»

10. Inne på last update så finner du versjonen som telefonen ligger på. Nå kan du teste og verifisere at telefonen, LMP og eLås fungerer som den skal. Dersom alt er OK i alle tre kommuner så kan vi slippe denne versjonen automatisk til alle telefoner. Da gjøres oppdateringen helautomatisk. Vi kan sette krav til at telefonen må stå på wifi-nettverk for at den ikke skal belaste mobildatatrafikk.

Kommentarer

Har du et forbedringsforslag til denne artikkelen, er du velkommen til å legge igjen en kommentar her!

NB. Vi har ikke mulighet til å behandle enkeltsaker via kommentarfeltet, så hvis du trenger hjelp med noe, vennligst ta kontakt med brukerstøtte via Selvbetjeningsportalen eller på telefon.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Hedmark IKT