Hvordan endre standardprogram for PDF

Sist oppdatert: 14/05/2021

Denne veilederen viser deg hvordan du enkelt setter Acrobat Reader som standard PDF-leser.
Dette er kjekt å vite hvis du ikke ønsker å buke f.eks. Edge til å lese PDF-dokumenter, eller at det av tekniske grunner kreves å bruke Acrobat Reader.

 

Du begynner med å høyreklikk på et PDF-dokument (1).

 

Du vil da se en meny. Klikk på ”Egenskaper” (2).

 

Du vil nå se en boks med egenskapene til PDF-dokumentet. Du kan nå velge hvilket program PDF-en skal åpne seg i. Dette blir gjeldene for alle PDF-er. Klikk på ”Endre…”(3).

 

Velg ”Adobe Acrobat Reader” (4) fra listen som vises, og klikk deretter ”OK” (5).

 

Du kan nå se at ”Acrobat Reader” står etter ”Åpnes i:” (6). Klikk på ”OK” (7) for å lagre endringen.

Alle PDF-er vil nå åpnes i Acrobat Reader som standard.

NB: I noen tilfeller vil dette tilbakestilles til Edge. Dette kan skyldes en oppdatering eller lignende. Du må da gjøre dette på nytt for at PDF-er skal åpnes i Acrobat Reader igjen.

Kommentarer

Har du et forbedringsforslag til denne artikkelen, er du velkommen til å legge igjen en kommentar her!

NB. Vi har ikke mulighet til å behandle enkeltsaker via kommentarfeltet, så hvis du trenger hjelp med noe, vennligst ta kontakt med brukerstøtte via Selvbetjeningsportalen eller på telefon.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Hedmark IKT