Hvordan endre passord for elever?

Denne veiledningen vil vise deg hvordan du endrer ditt passord til Hedmark IKT sine systemer. Dette gjelder deg som elev, men veilederen vil også vise hvordan IKT-kontakter og/eller lærere kan gjøre dette for elevene.

 

Klikk HER for å laste ned veilederen som PDF.

 

iPad/PC

På iPad trykk du på appen ”Endre Passord” (1) og følg stege videre i veilederen.

 

På PC klikker du på «Endre Passord» (2) i Elevmenyen og følg stege videre i veilederen.

 

Trykk på «Klikk her hvis du har glemt brukernavn eller passord» (3) for å endre passordet ditt.

 

Skriv inn nåværende passord (4) og trykk på «Fortsett» (5).

 

Kravene til passordet vil vises her. Skriv inn ditt nye passord og bekreft passordet (6) før du trykker «Endre passord» (7).

 

Vent til passordet blir satt, du vil bli tatt videre til neste steg automatisk når alt er klart.

 

Du er nå ferdig og trenger ikke trykke fortsett, men kan lukke nettleseren.

 

IKT-kontakt og/eller lærer

IKT-kontakter og/eller lærere har også mulighet til å endre passordet for en elev. Dette gjøres via ”Active Directory Users and Coputers” (ADUC) eller via Tilgangsportalen.
Muligheten til å endre passord for en elev via Tilgangsportalen vil både IKT-kontakter og lærer kunne bestille. Her kan du se hvordan du gjør det.

Åpne ”Kommunemenyen” og klikk på ”HIKT Tilgangsporal” (8)

 

Klikk på ”Be om tilgang” (9) på fremsiden til Tilgangsportalen.

 

Søk etter ”passord” i feltet ”Tillatelser” (10) og velg ”Endre elev passord for din skole” (11).

 

Når du har fått tilgang vil du se en egen knapp for ”Endre elev passord” (12). Når du klikker på den vil du se skjemaet som må fylles inn.

 

Velg hvilken skole det gjelder (13), hvilket trinn eleven går på (14) og velg til slutt eleven fra listen som kommer opp (15). Nederst fyller du inn det nye passordet og bekrefter dette.
Klikk deretter ”Fullfør” (16) for å sende inn skjemaet og passordet for eleven vil bli endret.

Privat PC

Hvis du bruker en privat PC, kan du logge deg på «Hedmark IKT»-nettet med egen bruker, så kan du gå inn på denne lenken for å endre passord: https://id.hedmark-ikt.no/sspr/private/changepassword

 

 

For at applikasjoner/programmer skal fungere som normalt etter endring av passord, kan det hende du må logge deg av og på en Office program. Se hvordan det gjøres under «Problemer» her: 

 

Problemer?

Hvis du opplever problemer med å ringe ut eller å ta imot samtaler etter passordbytte, må du logge deg av og på en Office App. Dette kan også gjelde andre problemer du oppdager etter endring av passord. Se en veiledning for hvordan du kan logge deg av og på Microsoft Teams her:

 

Trykk på meny-ikonet oppe i venstre hjørne (17).

 

Trykk på ”Innstillinger” (18).

 

Trykk på ”Logg av” (19) nederst i boksen som dukker opp på skjermen. Du blir da logget.

 

Du vil nå se brukeren din vises til venstre på skjermen, og du trykker på den (20) for å logge deg på igjen.

 

Skriv inn ditt brukernavn og passord (21) og trykk deretter ”Logg på” (22). Du blir nå logget på og alle funksjoner skal fungere som normalt.

Har du et forbedringsforslag til denne artikkelen, er du velkommen til å legge igjen en kommentar her!

NB. Vi har ikke mulighet til å behandle enkeltsaker via kommentarfeltet, så hvis du trenger hjelp med noe, vennligst ta kontakt med brukerstøtte via Selvbetjeningsportalen eller på telefon.

4 svar til “Hvordan endre passord for elever?”

  1. Pål U. Rønningen sier:

    Fint at dere legger ut detaljerte veiledere. Det kan være verdt å nevne i manualen at elevens passord blir endret, men ikke aktivert i f.eks. O365 før eleven har logget ut og inn.

  2. Tor Egil Refsahl sier:

    Dette må kunne fungere for elever som bruker egen pc fra PPT også. (Hva er URL’en for å kunne skifte passord)

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Hedmark IKT