Hvordan bytte passord

Sist oppdatert: 20/09/2021

For nye brukere vil en dialogboks dukke opp på skjermen etter første gangs pålogging. Her blir bruker bedt om å legge inn det mobilnummeret man ønsker å benytte for å få tilsendt nytt passord per SMS.
Eksisterende brukere vil også få opp dialogboksen for angivelse av gyldig telefonnummer med 90 dagers intervaller – dette for å sikre at informasjonen fortsatt er korrekt.

Hvis du ønsker å endre passord, kan du gjøre det på følgende måte:

  • Slik endrer du passord på brukerkonto ved hjelp av webmail/OutlookWebAccess
  • Trykk «Ctrl+Alt+Delete» på din PC og klikk på «Endre passord» for å endre passord

Bytte passord med SMS

Når du har registrert ditt telefonnummer for tilbakestilling av passord, vil du kunne tilbakestille passordet ditt via ”Glemt passord” som vises på skjermen når du prøver å logge deg på.

 

Klikk på ”Glemt passord” (1).

 

Skriv inn ditt brukernavn (2). Klikk deretter ”Søk” (3).

 

En kode har nå blitt sendt til ditt mobilnummer, og når den er mottatt skriver du inn koden i feltet ”Kode”(4). Klikk deretter på ”Sjekk kode” (5).

 

Du vil nå kunne angi et nytt passord. Skriv inn ditt nye passord i feltet ”Nytt passord” (6) og gjenta passordet i feltet ”Bekreft passord” (7). Legg merke til kravene som stilles for at passordet skal bli godkjent (8).

 

Ditt nye passord blir nå registrert, og dette kan ta litt tid.

 

Ditt passord er nå ferdig registrert! Klikk på ”Fortsett” (9) for å gå tilbake til innlogging.
PS: Har du tilgang til arbeids-e-post på din mobil, må du huske å oppgi det nye passordet for din konto på innstillingene for e-post. Hvis du ikke endrer dette, vil du ikke kunne sende og motta e-post!

Bytte passord uten SMS

PC

Du kan bytte passord når som helst, så lenge du husker ditt nåværende passord. Denne delen av veilederen vil vise deg hvordan du bytter passord når du er logget på en PC.

Klikk på ”Kommunemenyen” (1). Klikk deretter på ”HIKT endre passord” (2) i menyen som har åpnet seg.

 

Nettleseren din vil åpne seg, og du vil se dette bildet. Skriv inn ditt nåværende passord (3) og klikk ”Fortsett” (4).

 

Du vil nå kunne angi et nytt passord. Skriv inn ditt nye passord i feltet ”Nytt passord” (5) og gjenta passordet i feltet ”Bekreft passord” (6). Legg merke til kravene som stilles for at passordet ska bli godkjent (7).

 

Pass på at det nye passordet er så sterkt som mulig. Du kan se en status om hvor godt ditt nye passord er (8)
Klikk på ”Endre passord” (9) for å sette det nye passordet.

 

Ditt nye passord blir nå regitrert, og dette kan ta litt tid.

 

Ditt passord er nå ferdig registrert! Du kan nå lukke nettleseren. Du trenger IKKE klikk på ”Fortsett”.
PS: Har du tilgang til arbeids-e-post på din mobil, må du huske å oppgi det nye passordet for din konto på instillingene for e-post. Hvis du ikke endrer dette, vil du ikke kunne sende og motta e-post!

 

Wyse-terminal

Snarveien til å bytte passord når du er logget på en Wyse-terminal ligger i ”Start-menyen”, IKKE i Kommunemenyen som på en PC. Her ser du hvordan du enkelt kan bytte passord når du er logget på en Wyse-terminal.

Klikk på ”Start-menyen” (1) og klikk deretter på ”Kommunemeny” (2).

 

Klikk på ”HIKT Endre passord” (3) i oversikten som kommer opp.

 

 

 

Nettleseren din vil åpne seg, og du vil se dette bildet. Skriv inn ditt nåværende passord (4) og klikk ”Fortsett” (5).

 

Du vil nå kunne angi et nytt passord. Skriv inn ditt nye passord i feltet ”Nytt passord” (6) og gjenta passordet i feltet ”Bekreft passord” (7). Legg merke til kravene som stilles for at passordet ska bli godkjent (8).

 

Pass på at det nye passordet er så sterkt som mulig. Du kan se en status om hvor godt ditt nye passord er (9)
Klikk på ”Endre passord” (10) for å sette det nye passordet.

 

Ditt nye passord blir nå regitrert, og dette kan ta litt tid.

 

Ditt passord er nå ferdig registrert! Du kan nå lukke nettleseren. Du trenger IKKE klikk på ”Fortsett”.
PS: Har du tilgang til arbeids-e-post på din mobil, må du huske å oppgi det nye passordet for din konto på instillingene for e-post. Hvis du ikke endrer dette, vil du ikke kunne sende og motta e-post!

 

 

Kommentarer

Har du et forbedringsforslag til denne artikkelen, er du velkommen til å legge igjen en kommentar her!

NB. Vi har ikke mulighet til å behandle enkeltsaker via kommentarfeltet, så hvis du trenger hjelp med noe, vennligst ta kontakt med brukerstøtte via Selvbetjeningsportalen eller på telefon.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Hedmark IKT