AI-generert bilde.

Endring på skrivere

I uke 22 vil det bli gjort endringer på utskrift fra skrivere som ikke er i kategorien «sikkerprint» (Canon/Uniflow) og befinner seg på sikker sone. Det vil si utskrift direkte til frittstående skrivere som ikke er en del av sikkerprint (Canon kopimaskin) og man skriver ut fra sikker sone.

Disse har vært fordelt på 2 forskjellige servere og skal nå slås sammen til 1.

Samtidig skal alle disse skrivere få en annen rettighetsstyring for å få bedre sikring av hvem som kan skrive ut på den enkelte. Disse tilgangene baserer seg på hvor man har aktiv stilling eller på enkeltpersoner hvis bruk er veldig begrenset.

Når skjer endringen?

Her ser du hvilken tidspunkt vi gjør endringene i de forskjellige kommunene. Endringene skjer fra kl. 08.00 om morgenen på følgende dager:

  • Kongsvinger: 31. mai
  • Nord-Odal: 1. juni
  • Stange: 1. juni
  • Grue: 2. juni
  • Løten: 2. juni
  • Hamar: 3. juni

Hvordan vil dette oppleves for den enkelte?

Den dagen endringen blir gjort, vil man miste tilgang til skriveren sin og man må legge inn den på nytt. Den vil ha det samme navnet som før, men den vil ligge på en annen server. Grunnen for at dette må håndteres av den enkelte er fordi vi samtidig ønsker å få ryddet litt opp i hvem som har lagt inn de forskjellige skriverne hos seg. Det kan være gammel historikk som henger igjen hos mange.

Veileder for hvordan du legger til en printer manuelt ser du her (åpnes i ny fane): https://www.indigo-ikt.no/faq/hvordan-legge-til-en-skriver-manuelt/

Hvorfor gjøres dette?

De gamle serverne må skiftes ut og det er nødvendig å sikre skriverne bedre.

Når det gjelder sikring av skrivere og utskrift er det beste alternative å få det ut via sikkerprint. Så vi anbefaler at man tar en vurdering på sikt, om en eller flere frittstående skrivere skiftes ut med skrivere/kopimaskin som kan kobles med sikkerprint.

Trenger du hjelp?

Hvis du har forsøkt å legge til printeren slik vi viser i veilederen, men av en eller annen grunn ikke får det til, kan du kontakte Brukerstøtte på tlf: 62 56 17 00.