Oppdatering av Windows 10

Det finnes noen PCer som kjører en eldre versjon av Windows 10, som nå må oppdateres. Dette vil skje automatisk om kort tid, men du kan allerede nå gjøre oppdateringen selv. Du vil da unngå at denne obligatoriske oppdateringen kommer på et ubeleilig tidspunkt!

Hvis din maskin bruker den gamle versjonen av Windows 10, vil du finne oppdateringen i Programvaresenteret. Du ser en veileder for hvordan du installerer denne veilederen litt lenger ned på denne siden.

Nedlastingen av oppdateringen vil ta litt tid, og du kan jobbe som normalt mens nedsaltingen pågår. Du vil til slutt få en beskjed om at PCen må starte på nytt. Denne omstarten vil ta ca. 30 minutter, så det er viktig at du gjennomfører denne omstarten på et passende tidspunkt!

Ingen personlig filer eller data vil gå tapt under denne oppdateringen.

Veileder for oppdatering av Windows 10

Åpne Programvaresenteret. Du finner en snarvei til Programvaresenteret (2) via Kommunemenyen (1).

Klikk på «Oppgraderinger» (3). Oppdateringen du skal installerer heter «Funksjonsoppdatering for Windows 10 (bedriftsutgaver), versjon 20H2». Hvis denne oppdateringen ikke finnes under fanen «Oppdateringer», betyr det at du allerede har denne oppdateringen installert på din PC, og du trenger ikke gjøre noe mer.

Klikk på «Installer» (4) for å starte oppdateringen.

Du vil nå bli bedt om å bekrefte at du ønsker å oppdatere. Klikk da «Installer» (5).

Det kommer nå en oppdatering som berører deg som har en arbeids-PC fra Hedmark IKT. Oppdateringen gjelder for Citrix, og krever at datamaskinen din starter på nytt. Dette er en nødvendig oppdatering, som legges inn på din maskin. Dette kan du gjøre selv allerede nå ved å følge veilederen vi lenker til litt lenger ned i e-posten, eller du kan vente til den kommer automatisk i uke 1 eller 2 i 2021.

OBS: Hvis du venter, vil den legge seg inn automatisk, og maskinen må da starte på nytt. Du vil da kun få 10 minutter på å lagre det du gjør! Derfor oppfordrer vi alle til å legge inn oppgraderingen nå selv, slik at du unngår at den kommer overaskende på i uke 1-2.

Har du ansvar for PCer på pleie og omsorgsinstitusjoner? Da er det sterkt ønskelig at dette blir utført i god tid før jul!

Veileder for å legge inn oppdateringen:  https://www.hedmark-ikt.no/faq/installere-oppgradering-av-citrix/

Praksisstudenter må meldes inn til lønn/HR.

For å bli registrert som databruker må praksisstudenten eller leder bestille dette via Selvbetjeningsportalen. Praksisstudenten må være registrert i lønn/HR for at dette skal fungere.

Her er stegen som må gjøres:

  1. Meld inn til lønn at det er ny praksisstudent som skal inn på stillingskode 310010.
  2. (Lønn legger inn bruker).
  3. Lever skjema i selvbetjeningsportalen (se veiledning litt lenger ned på siden).
  4. Bruker er klar dagen etter.

Her er en kort beskrivelse av hvordan man gjør dette via Selvbetjeningsportalen:

Åpne Selvbetjeningsportalen: https://selvbetjeningsportal.hedmark-ikt.no/

Når du har åpnet Selvbetjeningsportalen, klikk på «Bestilling» (1).

Klikk på «Tilgang» (2).

Klikk på «Brukertilgang» (3).

I bildet som åpner seg på skjermen din, velger du «Ny bruker» (4) fra listen under «Hva ønsker du? – Velg…».

Fyll inn opplysningene til brukeren.

Etter du har valgt hvilken kommune brukeren tilhører (under «Kunde»), vil du se et felt hvor du må bekrefte at brukeren er registrert i lønnssystemet (5). Velg «Ja» og send inn skjemaet.

VIKTIG INFORMASJON VEDRØRENDE WEBINARET:
På grunn av de tekniske utfordringene ved å avholde et webinar samtidig som man skal vise frem utstyret man bruker, har vi spilt inn en video på forhånd. Via lenken lenger ned på siden kan du se denne videoen fra og med kl. 14.00 i dag.

Tidspunkt: 24. september kl. 14.00.

Varighet: ca. 45 minutter

Tema: «Hvordan avholde et «proft» møte via teams. Tips til utstyr, lys og bakgrunn.». Vi tar en kikk på utstyr som kan være nyttig for å gi ett profesjonelt inntrykk når man avholder Teams-møter.

Med: Petter Berg, Informasjon- og opplæringsrådgiver.

Delta: Du ser webinaret/innspillingen fra kl. 14.00 her: https://youtu.be/et6dDtMl5QE

Har du problemer med å delta, kan du se en kort veileder her: https://www.hedmark-ikt.no/faq/hvordan-bruke-microsoft-teams-live-events/#vp_event_del-2

Spørsmål og svar: Her kommer en oppsummering av spørsmål og svar som blir stilt av publikum underveis i webinaret.

Nyttige lenker:

Programmer:

Adobe Premiere Pro: https://www.adobe.com/no/products/premiere.html

Adobe Rush: https://www.adobe.com/no/products/premiere-rush.html

OBS Studio: https://obsproject.com/

Her kan du finne eksempelet jeg brukte i videoen for oppsett av lys:

Lys oppsett

Her er en liste med lenker til produktene jeg bruker. Det finnes mange andre produkter som kan brukes, og jeg oppfordrer dere til å bruke dette som et utgangspunkt for å finne det utstyret du trenger. OBS: Alle lenkene er hentet fra søk på internett. Det kan hende produktene finnes billigere andre steder enn det jeg lenker til her.

Kamera

Mikrofon på pulten

Mikrofon på kamera

Greenscreen

Lys – Key light

Lys – Philips Hue

Game capture – Koble kamera til PC

HDMI splitter

Gimbal til kamera

Materiell: Under ser du relevant materiell for deg som ønsker å dele informasjonen om dette webinaret.

Klikk bildet eller på denne lenken for å se bilde i full størrelse og laste ned: https://www.hedmark-ikt.no/wp-content/uploads/2020/08/Webinar_post-1.jpg

Tidspunkt: 10. september kl. 14.00.

Varighet: ca. 45 minutter

Tema: «Fil-lagring. Hold orden på sakene!». Få nyttige tips og triks om hvordan og hvor man bør lagre filer.

Med: Petter Berg, Informasjon- og opplæringsrådgiver.

Opptak:

Delta: Webinaret blir sendt live på YouTube.

Har du problemer med se/delta på webinaret, kan du se en enkel veileder her: https://www.hedmark-ikt.no/faq/webinar-pa-youtube/

Tilbakemelding: Vi vil gjerne vite hvordan du opplevde dette webinaret! Vi setter derfor stor pris på om du kan sette av 1 minutt til å svare på en kort undersøkelse. Klikk HER for å fylle ut undersøkelsen.

Spørsmål og svar: Her kommer en oppsummering av spørsmål og svar som blir stilt av publikum underveis i webinaret.

Nyttige lenker: Her kommer nyttige lenker du kan ha brukt for i etterkant av webinaret.

Problemer: Opplever du problemer eller webinaret blir borte/tatt ned underveis, vil du kunne se opptak fra hele webinaret her litt senere. Alle webinarene legges ut i etterkant av live-sendingen. NB: Tidspunktet for publisering kan variere.

Materiell: Under ser du relevant materiell for deg som ønsker å dele informasjonen om dette webinaret.

Klikk bildet eller på denne lenken for å se bilde i full størrelse og laste ned: https://www.hedmark-ikt.no/wp-content/uploads/2020/08/Webinar_post-1.jpg

Microsoft informerer om en midlertidig endring pga Koronaviruset som gjør at flere Microsoft Teams brukere nå ikke kan redigere Word-dokumenter direkte i Teams. Foreløpig fungerer redigering av PowerPoint og Excel som normalt.

I de tilfellene hvor redigering ikke er mulig, vil du merke det ved at «verktøylinjen» øverst i dokumentet er blankt, eller du får opp denne feilmeldingen:

For å redigerer dokumentet, klikker du på «Edit in Word/Rediger i Word» på den gule linjen, eller via menyen.

ADVARSEL: Kriminelle aktører utnytter også disse spesielle Korona-tider, og vi opplever et økt antall såkalte «phishing» forsøk. «Phishing» vil si at noen forsøker å lure til seg personopplysninger gjennom å friste e-post-mottakere til å svare på e-posten eller trykke på lenker. Dette øker sårbarheten knyttet til både virus i systemene, ID-tyveri, osv.

Vi ber om at dere er ekstra forsiktige med å klikke på lenker. Vær også obs på at forsøkene ofte er forkledd som kjente aktører slik som f.eks. Netflix.

Et godt råd er å alltid stoppe opp når du får beskjed om å oppgi bankkontonummer, personnummer eller annen personinformasjon, samt når du blir bedt om å laste ned et program. Da er det stort sett alltid noen som forsøker å stjele din identitet eller dine penger. Så vær på vakt!

Meterologisk institutt har sendt ut gult farevarsel for kraftige vindkast på deler av Østlandet og Telemark torsdag 2.april. Det er ventet vindkast på rundt 20 meter per sekund, noe som er kraftig for Østlandets del.
Dette kan føre til strømbrudd og nedetid for våre systemer på de av våre lokasjoner som eventuelt skulle bli berørt av dette uværet.

I forbindelse med Korona-situasjonen og hjemmeundervisningen for elevene så har det kommet forespørsel om alternativer for å underlette undervisningen for elever som sliter med dårlig bredbåndsdekning

I denne forbindelsen har leverandøren av telefoni til alle kommunene i Hedmark-IKT samarbeidet kommet med følgende tilbud til elever som kommer inn under denne kategorien:

Det tilbys en pakke med mobilt bredbånd til disse elevene med 150 GB datapakke til sterkt redusert pris. Dette skal være en god løsning for bruk i skolesammenheng og bør dekke behovet for de fleste.

Det forutsettes at det er Telia-dekning i området hvor eleven bor. For de dette er aktuelt for henvises det til å ta kontakt med IT-ansvarlig i den aktuelle kommunen hvor eleven bor eller rette forespørselen via kontaktlæreren. Abonnementene må bestilles via kommunene og ikke direkte via leverandøren.



Problemene med fjerntilgangen tidligere i dag mandag 23.3.2019 skal nå være løst. Det kan være at enkelte må ta en restart på sin PC. Det var en ustabilitet som vedvarte i ca. 30 min som forårsaket problemene. Alt skal nå imidlertid fungere som normalt igjen.

Rutinemessig sikkerhetsoppdatering

På grunn av ekstra sårbarhet på sikkerhetssiden ser vi oss nødt til å benytte tirsdagens servicevindu til å stabilisere våre løsninger.

Enkelte tjenester vil bli utilgjengelig i en kort periode tirsdag 24.3.2020 i tidsrommet fra kl. 18.00 – 24.00

Oppsett av OTP på smarttelefon

  1. Søk opp App i butikk (Google Play for Android og AppStore for Ios) på din enhet. Søk etter buypass code, og installer EVRY Buypass Code. NB! Merk at applikasjonen kun vil fungere på den siste enheten den aktiveres på dersom man installerer og aktiverer på flere enheter!

2. Velg installer (Dette vil se litt forskjellig ut på de forskjellige enhetene, Android/Ios)

3. Godta vilkår (dette vil også se litt annerledes ut på forskjellige enheter)

4. Start installert App, og aktiver den med mobilnummeret ditt. Dette må samsvare med mobilnummeret oppgitt under bestilling av fjerntilgang mot sikker sone.

5. Sett personlig PIN-kodefor Buypass Code

6. Nå er du klar til å generere tilfeldig passord (OTP). Slå inn PIN-kode satt i trinn5.

7. Dette er koden du skal benytte ved innlogging.

Enkel guide bruk av fjerntilgang sikker sone

  1. Start «Fjerntilgang sikker sone» fra kommunemenyen

Fyll inn brukernavn og passord som du benytter for tilgang ellers. BuyPass OTP må generes i appen «EVRY Buypass Code». Vær obs på at denne kun kan benyttes en gang, og at den er begrenset i varighet.

Etter innlogging vil du kommer til en side som kan se noe slik ut:

Ved førstegangs pålogging vil siden mest sannsynlig være tom. Du finner imidlertid alle applikasjoner du har tilgang til under «APPS» i topplinjen.

Telenor melder nå Onsdag 18.03.2020 kl.18.15 at problemene tidligere i dag nå skal være løst. De rapporterte om store nettverksproblemer over hele landet og dette påvirket tilgangene for svært mange av deres kunder.

Vi i Hedmark IKT følger nøye med på utviklingen videre og kommer ut med mer informasjon dersom nye problemer skulle melde seg.

Tilgang sikker sone

Det har kommet inn spørsmål fra kommunene om det kan opprettes systemer som muliggjør at de som IKKE har bærbar PC kan benytte sin egen PC i såkalt sikker sone og om tilgang til systemer ala «sikker sone» og journalsystemer/helse gis tilgang til på bærbare, HIKT-eide, Laptops?
(Type Cittrix/ica Klient eller lignende) ?

Hedmark IKT oppfordrer i denne forbindelsen først og fremst til å fokusere på de to vanlige fjerntilgangsløsningene vi opererer med. Det er vanlig fjerntilgang og fjerntilgang i sikker sone. Disse to løsningene skal langt på vei dekke behovet til våre kunder. Disse løsningene har vi gode og sikre rutiner for og det er derfor ikke ønskelig på nåværende tidspunkt å bringe inn nye løsninger som sikkerhetsmessig ikke er tilfredsstillende.

Bestillinger av eventuelle nye tilganger gjøres via selvbetjeningsportalen.

Oppskrift på fjerntilgang i sikker sone finner du her

Teams kan fungere bra også for større møter som for eksempel Formannskaps- og Kommunestyremøter. Et vellykket stormøte på Teams vil forutsette tydelig møtestruktur og god møteledelse. Her er noen generelle råd fra Hedmark IKT ved gjennomføring av større politiske møter på Teams:

Bruk vedlagt prosedyre for din telefontype slik at du får inn epost og kalender.

Iphone

  1. Trykk på Innstillinger > Passord og kontoer > Legg til konto > Exchange.
  2. Skriv inn informasjonen i feltene nedenfor, og trykk på Neste:
    E-post: Din e-post adresse
    Tjener: outlook.hedmark-ikt.no
    Domene: katalog.intern
    Brukernavn: Identen du logger den inn på pcen med
    Passord: Passord du logger deg på pcen med
  3. Trykk Neste (Denne vil ikke klare å hente informasjonen automatisk).
  4. Trykk Neste.
  5. Velg det du ønsker å synkronisere og trykk Save. (Fjern haken på synkronisering av kontakter)

Android

  1. Gå til Meny (alle programmer) > Innstillinger > Kontoer/synkronisering.
  2. Velg Legg til konto > Microsoft Exchange
  3. Skriv inn e-postadressen din og passord du bruker når du logger deg på PCen
  4. Neste/Manuelt oppsett
    Domene\Brukernavn: Katalog.intern\Identen du logger deg på pcen med (katalog\H00000)
    Exchange Server/Tjener: outlook.hedmark-ikt.no
  5. Neste (Godkjenn evt sp.m om tillatelser som kommer)
  6. Fjern haken på synkronisering av kontakter
  7. Ferdig – Da starter den synkroniseringen selv.

NB! Stegene over kan fravike fra modell til modell.

Windows Phone

  1. Trykk Innstillinger, og trykk deretter E-post og kontoer.
  2. Trykk Legg til en konto, og velg Outlook.
  3. Skriv inn e-postadressen og passordet ditt, og trykk deretter Logg på. Windows Phone vil prøve å konfigurere e-postkontoen automatisk.
  4. Hvis e-postkontoen ikke kan konfigureres automatisk, trykker du Avansert oppsett. Du må angi følgende informasjon:
    E-postadresse: Dette er hele e-postadressen.
    Passord: Dette er passordet til e-postkontoen.
    Brukernavn: Dette er hele e-postadressen
    Domene: katalog.intern
    Server: outlook.hedmark-ikt.no
    Denne serveren krever kryptert tilkobling (SSL) må merkes av.
  5. Trykk Logg på.
  6. Trykk OK når Exchange ActiveSync spør om du vil håndheve policyene på telefonen.
Hedmark IKT