Rutine for digitale tilganger – praksisstudenter

Praksisstudenter må meldes inn til lønn/HR.

For å bli registrert som databruker må praksisstudenten eller leder bestille dette via Selvbetjeningsportalen. Praksisstudenten må være registrert i lønn/HR for at dette skal fungere.

Her er stegen som må gjøres:

  1. Meld inn til lønn at det er ny praksisstudent som skal inn på stillingskode 310010.
  2. (Lønn legger inn bruker).
  3. Lever skjema i selvbetjeningsportalen (se veiledning litt lenger ned på siden).
  4. Bruker er klar dagen etter.

Her er en kort beskrivelse av hvordan man gjør dette via Selvbetjeningsportalen:

Åpne Selvbetjeningsportalen: https://selvbetjeningsportal.hedmark-ikt.no/

Når du har åpnet Selvbetjeningsportalen, klikk på «Bestilling» (1).

Klikk på «Tilgang» (2).

Klikk på «Brukertilgang» (3).

I bildet som åpner seg på skjermen din, velger du «Ny bruker» (4) fra listen under «Hva ønsker du? – Velg…».

Fyll inn opplysningene til brukeren.

Etter du har valgt hvilken kommune brukeren tilhører (under «Kunde»), vil du se et felt hvor du må bekrefte at brukeren er registrert i lønnssystemet (5). Velg «Ja» og send inn skjemaet.

VIKTIG INFORMASJON VEDRØRENDE WEBINARET:
På grunn av de tekniske utfordringene ved å avholde et webinar samtidig som man skal vise frem utstyret man bruker, har vi spilt inn en video på forhånd. Via lenken lenger ned på siden kan du se denne videoen fra og med kl. 14.00 i dag.

Tidspunkt: 24. september kl. 14.00.

Varighet: ca. 45 minutter

Tema: «Hvordan avholde et «proft» møte via teams. Tips til utstyr, lys og bakgrunn.». Vi tar en kikk på utstyr som kan være nyttig for å gi ett profesjonelt inntrykk når man avholder Teams-møter.

Med: Petter Berg, Informasjon- og opplæringsrådgiver.

Delta: Du ser webinaret/innspillingen fra kl. 14.00 her: https://youtu.be/et6dDtMl5QE

Har du problemer med å delta, kan du se en kort veileder her: https://www.hedmark-ikt.no/faq/hvordan-bruke-microsoft-teams-live-events/#vp_event_del-2

Spørsmål og svar: Her kommer en oppsummering av spørsmål og svar som blir stilt av publikum underveis i webinaret.

Nyttige lenker:

Programmer:

Adobe Premiere Pro: https://www.adobe.com/no/products/premiere.html

Adobe Rush: https://www.adobe.com/no/products/premiere-rush.html

OBS Studio: https://obsproject.com/

Her kan du finne eksempelet jeg brukte i videoen for oppsett av lys:

Lys oppsett

Her er en liste med lenker til produktene jeg bruker. Det finnes mange andre produkter som kan brukes, og jeg oppfordrer dere til å bruke dette som et utgangspunkt for å finne det utstyret du trenger. OBS: Alle lenkene er hentet fra søk på internett. Det kan hende produktene finnes billigere andre steder enn det jeg lenker til her.

Kamera

Mikrofon på pulten

Mikrofon på kamera

Greenscreen

Lys – Key light

Lys – Philips Hue

Game capture – Koble kamera til PC

HDMI splitter

Gimbal til kamera

Materiell: Under ser du relevant materiell for deg som ønsker å dele informasjonen om dette webinaret.

Klikk bildet eller på denne lenken for å se bilde i full størrelse og laste ned: https://www.hedmark-ikt.no/wp-content/uploads/2020/08/Webinar_post-1.jpg

Tidspunkt: 10. september kl. 14.00.

Varighet: ca. 45 minutter

Tema: «Fil-lagring. Hold orden på sakene!». Få nyttige tips og triks om hvordan og hvor man bør lagre filer.

Med: Petter Berg, Informasjon- og opplæringsrådgiver.

Opptak:

Delta: Webinaret blir sendt live på YouTube.

Har du problemer med se/delta på webinaret, kan du se en enkel veileder her: https://www.hedmark-ikt.no/faq/webinar-pa-youtube/

Tilbakemelding: Vi vil gjerne vite hvordan du opplevde dette webinaret! Vi setter derfor stor pris på om du kan sette av 1 minutt til å svare på en kort undersøkelse. Klikk HER for å fylle ut undersøkelsen.

Spørsmål og svar: Her kommer en oppsummering av spørsmål og svar som blir stilt av publikum underveis i webinaret.

Nyttige lenker: Her kommer nyttige lenker du kan ha brukt for i etterkant av webinaret.

Problemer: Opplever du problemer eller webinaret blir borte/tatt ned underveis, vil du kunne se opptak fra hele webinaret her litt senere. Alle webinarene legges ut i etterkant av live-sendingen. NB: Tidspunktet for publisering kan variere.

Materiell: Under ser du relevant materiell for deg som ønsker å dele informasjonen om dette webinaret.

Klikk bildet eller på denne lenken for å se bilde i full størrelse og laste ned: https://www.hedmark-ikt.no/wp-content/uploads/2020/08/Webinar_post-1.jpg

Microsoft informerer om en midlertidig endring pga Koronaviruset som gjør at flere Microsoft Teams brukere nå ikke kan redigere Word-dokumenter direkte i Teams. Foreløpig fungerer redigering av PowerPoint og Excel som normalt.

I de tilfellene hvor redigering ikke er mulig, vil du merke det ved at «verktøylinjen» øverst i dokumentet er blankt, eller du får opp denne feilmeldingen:

For å redigerer dokumentet, klikker du på «Edit in Word/Rediger i Word» på den gule linjen, eller via menyen.

ADVARSEL: Kriminelle aktører utnytter også disse spesielle Korona-tider, og vi opplever et økt antall såkalte «phishing» forsøk. «Phishing» vil si at noen forsøker å lure til seg personopplysninger gjennom å friste e-post-mottakere til å svare på e-posten eller trykke på lenker. Dette øker sårbarheten knyttet til både virus i systemene, ID-tyveri, osv.

Vi ber om at dere er ekstra forsiktige med å klikke på lenker. Vær også obs på at forsøkene ofte er forkledd som kjente aktører slik som f.eks. Netflix.

Et godt råd er å alltid stoppe opp når du får beskjed om å oppgi bankkontonummer, personnummer eller annen personinformasjon, samt når du blir bedt om å laste ned et program. Da er det stort sett alltid noen som forsøker å stjele din identitet eller dine penger. Så vær på vakt!

Meterologisk institutt har sendt ut gult farevarsel for kraftige vindkast på deler av Østlandet og Telemark torsdag 2.april. Det er ventet vindkast på rundt 20 meter per sekund, noe som er kraftig for Østlandets del.
Dette kan føre til strømbrudd og nedetid for våre systemer på de av våre lokasjoner som eventuelt skulle bli berørt av dette uværet.

I forbindelse med Korona-situasjonen og hjemmeundervisningen for elevene så har det kommet forespørsel om alternativer for å underlette undervisningen for elever som sliter med dårlig bredbåndsdekning

I denne forbindelsen har leverandøren av telefoni til alle kommunene i Hedmark-IKT samarbeidet kommet med følgende tilbud til elever som kommer inn under denne kategorien:

Det tilbys en pakke med mobilt bredbånd til disse elevene med 150 GB datapakke til sterkt redusert pris. Dette skal være en god løsning for bruk i skolesammenheng og bør dekke behovet for de fleste.

Det forutsettes at det er Telia-dekning i området hvor eleven bor. For de dette er aktuelt for henvises det til å ta kontakt med IT-ansvarlig i den aktuelle kommunen hvor eleven bor eller rette forespørselen via kontaktlæreren. Abonnementene må bestilles via kommunene og ikke direkte via leverandøren.



Problemene med fjerntilgangen tidligere i dag mandag 23.3.2019 skal nå være løst. Det kan være at enkelte må ta en restart på sin PC. Det var en ustabilitet som vedvarte i ca. 30 min som forårsaket problemene. Alt skal nå imidlertid fungere som normalt igjen.

Rutinemessig sikkerhetsoppdatering

På grunn av ekstra sårbarhet på sikkerhetssiden ser vi oss nødt til å benytte tirsdagens servicevindu til å stabilisere våre løsninger.

Enkelte tjenester vil bli utilgjengelig i en kort periode tirsdag 24.3.2020 i tidsrommet fra kl. 18.00 – 24.00

Oppsett av OTP på smarttelefon

  1. Søk opp App i butikk (Google Play for Android og AppStore for Ios) på din enhet. Søk etter buypass code, og installer EVRY Buypass Code. NB! Merk at applikasjonen kun vil fungere på den siste enheten den aktiveres på dersom man installerer og aktiverer på flere enheter!

2. Velg installer (Dette vil se litt forskjellig ut på de forskjellige enhetene, Android/Ios)

3. Godta vilkår (dette vil også se litt annerledes ut på forskjellige enheter)

4. Start installert App, og aktiver den med mobilnummeret ditt. Dette må samsvare med mobilnummeret oppgitt under bestilling av fjerntilgang mot sikker sone.

5. Sett personlig PIN-kodefor Buypass Code

6. Nå er du klar til å generere tilfeldig passord (OTP). Slå inn PIN-kode satt i trinn5.

7. Dette er koden du skal benytte ved innlogging.

Hedmark IKT