Windows 10 lisens snart utløpt?

Vi har mottatt noen henvendelser fra personer som får en melding om at Windows 10 lisensen på maskinen snart er utløpt. Windows 10 sjekker lisensen opp mot vårt system, og kontrollerer at den er gyldig. Windows kontrollerer dette hver 180. dag. Hvis man har sittet på hjemmekontor uten å være tilkoblet oss (Fjerntilgang) over en lengre periode, kan dette føre til at Windows ikke får kontrollert at lisensen er gyldig. Noe som da fører til at man får opp denne feilmeldingen.

Dette kan rettes ved å koble seg til nettverket på jobb, eller få «Fjerntilgang» på din maskin. Les mer om «Fjerntilgang» her: https://www.hedmark-ikt.no/faq/hjemmekontor/.

Denne artikkelen er ment for personer utenfor din organisasjon som skal delta inn i team som deles av deg eller andre i din organisasjon.

Du kan da dele denne artikkelen med personen utenfor din organisasjon, som ikke kommer inn på teamet du har invitert han/hun til.

Dersom du ikke får deltatt i et eksternt team og du har mottatt en invitasjon om å bli medlem av et team som tilhører en av våre domener, må mottagers «tenant» være satt opp med enten «åpen federering» eller det må sørges for at domenet man mottar invitasjonen fra er lagt til i domenelisten for eksterne domener i Teams. Våre domener er den 04.05.2020 følgende:

ikao.no
hamarregionen.no
kongsvingerskolene.no
hamarregionen.net
sor-odal.kommune.no
edu.sor-odal.kommune.no
gbi.no
givas.no
hedmarken-brannvesen.no
hamarkino.no
gs-iks.no
ankerskogen.no
hedmark-revisjon.no
nord-odal.kommune.no
stange.kommune.no
hamar.kommune.no
loten.kommune.no
grue.kommune.no
hedmark-ikt.no
kongsvinger.kommune.no
edu.hamar.kommune.no
edu.loten.kommune.no
edu.kongsvinger.kommune.no
edu.grue.kommune.no
edu.nord-odal.kommune.no
edu.stange.kommune.no
eduhikt.mail.onmicrosoft.com
eduhikt.onmicrosoft.com
edu.hedmark-ikt.no
giv.no

For IT avdelingen til personen utenfor vår organisasjon:

Sikre at dere kjører åpen federering eller legg til domenet i tillatte domener dersom dere kjører begrensning på hvilke eksterne domener man kan kommunisere med:

Utdrag fra dokumentasjon rundt dette:

By default, external access is turned on in Teams, which means that your organization can communicate with all external domains. If you add blocked domains, all other domains will be allowed; and if you add allowed domains, all other domains will be blocked. There are three scenarios for setting up external access in the Teams admin center (Org-wide settings > External access):

Kilde: https://docs.microsoft.com/en-us/microsoftteams/manage-external-access#plan-for-external-access

Oppdatert 23.36: Nå er vi tatt av de blokkeringslistene for e-post som vi kjenner til. Det kan bli en forsinkelse fra vi er tatt av listene til filtrer rundt om i verden blir oppdatert, så hvis du fortsatt opplever problemer, skyldes det mest sannsynlig dette. Skulle det mot formodning fortsatt være problemer med nye e-poster i morgen (onsdag) ber vi deg melde fra i Selvbetjeningsportalen eller ringe Helpdesk.

Oppdatert 13.05: Denne artikkelen refererer til en gitt hendelse. Du ser hvordan denne svindelen ser ut her: https://norsis.no/se-opp-for-svindel-e-post-med-falsk-office365-oppdatering/

Som vi informerte om tidligere i dag på vår nettside og Twitter, har vi det siste døgnet vært vitne til et nettsvindel-forsøk (phishing) mot flere e-postadresser som er tilknyttet Hedmark IKT samarbeidet. Uheldigvis var det 6 personer som sendte påloggingsinformasjon for sin e-post konto. I et normalt tilfelle ville våre egne filtre/brannmur ha stoppet svindelen, men dette var ikke mulig for brukere som sitter på hjemmekontor utenfor vårt nettverk. I dette tilfelle brukte svindlerne kontoene til å sende store mengder søppel-post ut i natt. Vi fikk stoppet det kjapt, men skaden var allerede skjedd. Alle meldingene som ble sendt ut fra disse kontoene resulterte i at e-post kontoer tilknyttet Hedmark IKT havnet i svartelistene for flere mottakere av e-post. Vi jobber aktivt med å fjerne oss fra disse svartelistene, men flere av dem har en grense på 48 timer før vi er borte fra listen.

Dette medfører at mange kan oppleve problemer med å sende e-post ut. Vi ber dere derfor om å be om bekreftelse på mottak av e-post når dere sender viktige meldinger!

Videre er det viktig at vi alle har et skjerpet blikk mot slike svindelforsøk. Hedmark IKT vil ALDRI be om passord eller annen sensitiv informasjon via e-post!

Det er nå høytid for denne typen angrep, og vi er ekstra sårbare med så mange brukere på hjemmekontor. Vi oppfordrer alle til å følge disse enkle stegen for å øke sin egen sikkerhet:

Les mer om forebyggende tiltak på vår side: https://www.hedmark-ikt.no/nettvett/

Vi har mange brukere som har vært uheldige og lagt inn passordet sitt på en phishing-side som det lenkes til i e-poster som er mottatt gjennom helgen og dette vil påvirke utgående epost i dag ettersom våre servere nå er i diverse spamlister. Utgående e-post vil etter planene fungere normalt i morgen for de som opplever problemer i dag.

Vi oppfordrer alle brukere som sender viktige epost om å verifisere at de faktisk er kommet frem!

Det florerer av e-poster som er på jakt etter personlige opplysninger, så det er viktig å være på vakt!

Ta gjerne en titt på vår siden om nettvett for tips som kan gjøre din e-post hverdag litt tryggere: https://hedmark-ikt.no/sikkerhet/nettvett/

OPPDATERT 04.02.21:

Microsoft Teams Direktesending (Live Events) er nå tilgjengelig via Tilgangsportalen! Ta kontakt med din IKT-rådgiver/ansvarlig for bestilling av tilgang. Her finner dere veileder for bruk: https://www.hedmark-ikt.no/faq/hvordan-bruke-microsoft-teams-live-events/

Etter bestilling må man beregne minst 24 timer før tjenesten er aktiv for din bruker.

Som vi har informert om tidligere, vil det være mange som ikke vil kunne redigere Word-dokumenter direkte i Microsoft Teams. Les HER for mer detaljer.

Dette gjelder nå også notater i OneNote. Når man åpner notater via OneNote i Microsoft Teams, vil man kunne se denne beskjeden:

For å regiere notatene, klikker du på «Klikk her for å redigere notatblokken». Da vil den åpnes i nettleseren din, og du kan redigere som normalt.

Microsoft gjør nå endringer på hvordan forskjellige oppgaver gjøres i Teams, som f.eks OneNote og Word. Vi kommer med en oppdatering når vi vet flere detaljer og hvem de berører.

Flere opplever problemer med bruk av Microsoft Teams, og da spesielt kvalitet på lyd/bilde. Microsoft varsler om at dette primært berører brukere i Nederland, men det kan dreie seg om samme problemet her også. Microsoft jobber nå med å feilsøke og rette problemet.

Vi ønsker å invitere alle som har lyst til å lære seg mer om bruk av Microsoft Teams til et webinar 14. april kl. 10.00.

Se mer informasjon her: https://www.hedmark-ikt.no/14-04-20-hvordan-bruke-microsoft-teams/

Vi har tidligere lagt ut en advarsel om nett-svindel, og vi ser nå behovet for ytterligere informasjon rundt sikkerhet.

Vi har derfor opprettet en ny nettside for Nettvett, hvor du kan se sentrale oppfordringer og nyttige tips.

Du ser nettsiden her: https://www.hedmark-ikt.no/sikkerhet/nettvett/

Microsoft informerer om en midlertidig endring pga Koronaviruset som gjør at flere Microsoft Teams brukere nå ikke kan redigere Word-dokumenter direkte i Teams. Foreløpig fungerer redigering av PowerPoint og Excel som normalt.

I de tilfellene hvor redigering ikke er mulig, vil du merke det ved at «verktøylinjen» øverst i dokumentet er blankt, eller du får opp denne feilmeldingen:

For å redigerer dokumentet, klikker du på «Edit in Word/Rediger i Word» på den gule linjen, eller via menyen.

ADVARSEL: Kriminelle aktører utnytter også disse spesielle Korona-tider, og vi opplever et økt antall såkalte «phishing» forsøk. «Phishing» vil si at noen forsøker å lure til seg personopplysninger gjennom å friste e-post-mottakere til å svare på e-posten eller trykke på lenker. Dette øker sårbarheten knyttet til både virus i systemene, ID-tyveri, osv.

Vi ber om at dere er ekstra forsiktige med å klikke på lenker. Vær også obs på at forsøkene ofte er forkledd som kjente aktører slik som f.eks. Netflix.

Et godt råd er å alltid stoppe opp når du får beskjed om å oppgi bankkontonummer, personnummer eller annen personinformasjon, samt når du blir bedt om å laste ned et program. Da er det stort sett alltid noen som forsøker å stjele din identitet eller dine penger. Så vær på vakt!

Meterologisk institutt har sendt ut gult farevarsel for kraftige vindkast på deler av Østlandet og Telemark torsdag 2.april. Det er ventet vindkast på rundt 20 meter per sekund, noe som er kraftig for Østlandets del.
Dette kan føre til strømbrudd og nedetid for våre systemer på de av våre lokasjoner som eventuelt skulle bli berørt av dette uværet.

Vi har utarbeidet en liste over alternativer til løsning hvis Microsot Teams faller bort.

Klikk på lenken under for å lese/laste ned dokumentet med mer detaljer om alternativene.

Alternativer til Microsoft Teams

I forbindelse med Korona-situasjonen og hjemmeundervisningen for elevene så har det kommet forespørsel om alternativer for å underlette undervisningen for elever som sliter med dårlig bredbåndsdekning

I denne forbindelsen har leverandøren av telefoni til alle kommunene i Hedmark-IKT samarbeidet kommet med følgende tilbud til elever som kommer inn under denne kategorien:

Det tilbys en pakke med mobilt bredbånd til disse elevene med 150 GB datapakke til sterkt redusert pris. Dette skal være en god løsning for bruk i skolesammenheng og bør dekke behovet for de fleste.

Det forutsettes at det er Telia-dekning i området hvor eleven bor. For de dette er aktuelt for henvises det til å ta kontakt med IT-ansvarlig i den aktuelle kommunen hvor eleven bor eller rette forespørselen via kontaktlæreren. Abonnementene må bestilles via kommunene og ikke direkte via leverandøren.



Planlegging av møter skal nå være tilgjengelig for alle både i mobilappen og på PC. Klikk på Kalender-appen i Teams for å legge til planlagte møter eller direktesendinger.

Microsoft Teams Kalender

Hedmark IKT har i en periode hatt noe trøbbel med eksisterende fjerntilgang. Det har vært en del dropp som gjør at ansatte i kommunene mister kontakt.

Noen mister tilgang til sine k-områder, mens andre opplever trøbbel med Outlook eller andre programmer.

Hedmark IKT har nå startet arbeidet med å flytte alle over til en ny server for å bedre situasjonen. Stange har allerede flyttet en del ansatte og det har fungert fint.

Derfor har vi valgt at vi flytter alle i Stange kommune over til den nye løsningen i løpet av helga. Det vil kunne bli aktuelt å gjøre dette for flere kommuner.

Nede til høyre side på skjermen har du en vifte som forteller at dere er på et nettverk. Klikk på den og dere finner dette bilde:

Slik skal den sorte delen i ruten se ut på mandag. I dag står det samme, men uten 2019 bak.

Hvis dere opplever at det mangler noe på kommunemenyen tar dere en ny omstart. I det dere kommer til påloggingsbildet venter dere ca. 20 sek. før dere logger inn.

Har maskinen din stått i dvale i helga i stedet for avslått slå maskinen av og på igjen. Noen av dere vil kanskje måtte ta to omstarter før det vil virke.

Med dette håper vi at alle vil komme opp og kunne jobbe som normalt.

Leverandøren av telefoni til alle 7 kommunene i Hedmark-IKT samarbeidet har vedtatt å redusere prisene på telefonmøter i forbindelse med Korona-situasjonen.

De innfører en midlertidig kampanje på telefonmøter for alle kunder og reduserer pris per deltaker fra 1,99 per bruker per minutt til 89 øre pr bruker per minutt på ubestemt tid.

Microsoft melder at det i Teams for tiden ikke er mulig å lage nye kanaler. De jobber med en løsning på problemet.

Vi har utarbeidet en veileder for hvordan man kan bruke Microsoft Teams til politiske møter.

Veilederen ser dere her:  https://www.hedmark-ikt.no/faq/hvordan-bruke-microsoft-teams-til-politiske-moter/

I den sammenheng ønsker vi å invitere alle politikere som sitter i kommunestyrene til et webinar, 27. mars kl. 14.00 til 15.00.

Webinaret har tema: Hvordan bruke Microsoft Teams til politiske møter.

Webinaret avholdes på nevnt tidspunkt, på denne nettsiden: https://www.hedmark-ikt.no/webinar/

Microsoft Teams har nå kommet med en ny funksjonalitet: «Teams for helsepersonell».

«Teams for helsepersonell» er en BEGRENSNING på brukerens Teams-konto. Dette vil fjerne flere funksjoner som vanligvis finnes i Teams, som f.eks chatting, deling av skjerm, filer osv.

Denne funksjonaliteten er nyttig ved f.eks videkonsultasjon med hjemmeboende. Før du tar i bruk denne funksjonaliteten så er det viktig at du av sikkerhetsmessige hensyn, innfører noen begrensninger på din Teams-konto. Disse tilpasningene kan du bestille selv i tilgangsportalen.

Ønsker du å vite om dette er godkjent for bruk i din kommune, vennligst ta kontakt med sikkerhetsansvarlig i kommunen.

Les mer informasjon her: https://www.hedmark-ikt.no/faq/moterom-via-teams-for-helsepersonell/

Serverne til Teamviewer sliter for øyeblikket med ytelsen, sannsynligvis på grunn av stor pågang. Hedmark IKT bruker Teamviewer for fjernhjelp, så det er litt begrenset hva vi kan bistå med via fjernhjelp akkurat for øyeblikket.

Her kan du følge status på tjenestene til Teamviewer fortløpende.

Problemene med fjerntilgangen tidligere i dag mandag 23.3.2019 skal nå være løst. Det kan være at enkelte må ta en restart på sin PC. Det var en ustabilitet som vedvarte i ca. 30 min som forårsaket problemene. Alt skal nå imidlertid fungere som normalt igjen.

Rutinemessig sikkerhetsoppdatering

På grunn av ekstra sårbarhet på sikkerhetssiden ser vi oss nødt til å benytte tirsdagens servicevindu til å stabilisere våre løsninger.

Enkelte tjenester vil bli utilgjengelig i en kort periode tirsdag 24.3.2020 i tidsrommet fra kl. 18.00 – 24.00

Fredag 20.03.2020 kl. 13.00
For at kamera og mikrofon skal fungere må du åpne Outlook og Teams lokalt fra PC’en, ikke via Fjerntilgangen til Hedmark IKT.

Nye problemer for Microsoft Teams

Microsoft melder torsdag 19.03.2020 kl 14:32 om problemer med gitte handlinger i Teams:

De melder også om problemer med «knappen» tilstedeværelse. Den henger slik at man ikke får gjort om på sin egen status. De jobber med å løse problemet.


Telenor melder nå Onsdag 18.03.2020 kl.18.15 at problemene tidligere i dag nå skal være løst. De rapporterte om store nettverksproblemer over hele landet og dette påvirket tilgangene for svært mange av deres kunder.

Vi i Hedmark IKT følger nøye med på utviklingen videre og kommer ut med mer informasjon dersom nye problemer skulle melde seg.

17.03.2020 kl. 12.15

Vi vil nå henstille til alle kommunene om at skolene skrur av e-post varsling for elever i oppvekstsystemene. Spesielt i Showbie. Det bør være nok å ha push-varsling i appe’n.
Det bør vurderes om man også skal skru av denne funksjonen for lærerne. Dette for å unngå at e-post-serveren blir overbelastet slik vi opplevde i går.
Ta kontakt med Aksjonsgruppa for oppvekst ved Stein Olav Jørgensen ved spørsmål.

I går gikk det mer enn 100.000 e-poster gjennom e-post-serveren vår. Og det førte til store problemer. Normalt ligger antallet på mellom 15.000 og 30.000. Vi har nå utvidet tjenesten og e-post systemet flyter godt igjen men vi ser at det kan bli utfordringer grunnet e-post varslingene i oppvekstsystemene.

Vi har blant annet «svartelistet» e-post varslinger fra applikasjonene Teams og Showbie, noe som kan gjøre at man ikke får e-post-varslinger fra disse systemene hvis man har bedt om det.

Vi overvåker e-post servere aktivt gjennom hele dagen.

Vi beklager de ulempene dette medførte for alle våre kunder.


Det er stor belastning på skoleløsningene på grunn av hjemmeundervisning over hele landet, noe som også framkommer i mediene. Alle må derfor forvente seg at det de første par dagene vil være tjenester som sliter før man får stabilisert og dimensjonert opp disse til å ta den økte trafikken.  Vi henstiller kommunene til å forsøke å spre trafikken utover dagen for å redusere parallell belastning mot oppvekstløsningene.

Vi står i en helt spesiell situasjon. Skolene er stengt og vi ser et stort behov for å benytte digitale hjelpemidler – både til hjemmeundervisning og kommunikasjon med hjemmet. 

Våre råd i denne fasen:

Vi vil i denne sammenhengen understreke at dette ikke er tiden for en streng håndheving av regelverket på dette feltet. Det overordnede budskapet er at vi alle viser litt smidighet i denne kriseperioden.

Les mer om Koronasmitte og personvern hos Datatilsynet her

Hedmark IKT har opprettet en egen aksjonsgruppe for oppvekstsektoren som skal bistå skoler- og barnehager ved behov. Aksjonsgruppen vil bestå av Petter Berg, Trond Nordseth og Stein Olav Jørgensen.

Eventuelle spørsmål til aksjonsgruppen rettes direkte til Stein Olav Jørgensen

Teams kan fungere bra også for større møter som for eksempel Formannskaps- og Kommunestyremøter. Et vellykket stormøte på Teams vil forutsette tydelig møtestruktur og god møteledelse.

Her er noen generelle råd fra Hedmark IKT ved gjennomføring av større politiske møter på Teams

Skolen er stengt og vi må gjennomføre hjemmeundervisning.
Vi trenger teams appen på iPadene – hvordan går vi frem?

Er du IKT kontakt, rektor eller skolefaglig rådgiver for din skole eller kommune, og skal bestille apper til hjemmeundervisning? 

Erfaringsmessig vil store nyhetssaker ofte blir utnyttet av ulike kriminelle grupper. Spredning av falske nyheter og ondsinnet kode, svindelforsøk, målrettede angrep og phishingforsøk er eksempler på angrepskampanjer som ofte utnytter store nyhetssaker for å ha størst mulig sjanse for å lykkes.

HelseCERT er kjent med angrepskampanjer som utnytter nyheter rundt koronaviruset og forventer at dette vil øke i tiden fremover.

Momenter knyttet til hjemmekontor

Veldig mange jobber fra hjemmekontor i disse dager. Dette kan for mange medføre økt bruk av eksempelvis mobiltelefon for e-post, samtidig som dialog med kolleger blir digital i stedet for fysisk. Dette kan gjøre det mer tungvint å gjøre enkle, men viktige avklaringer.

HelseCERT oppfordrer derfor alle om å være ekstra årvåkne i forbindelse med denne ekstraordinære hendelsen, siden kriminelle allerede utnytter situasjonen i stor grad.

HelseCERT kjenner til at det i flere tilfeller har vært tilfeldigheter som har gjort at svindelforsøk er blitt avverget fordi aktuelle personer snakket sammen på kontoret. Bruk derfor heller 30 sekunder ekstra på å ta en telefon og verifiser at e-post/melding sendt fra kollega er reell om man er i tvil.
Se HelseCERT sine regler for oppsett av hjemmekontor her

Anbefaling

Hedmark IKT stiller seg bak disse rådene og ber dere følge disse godt og ber dere følge med om det kommer nye sikkerhetsanbefalinger.

Mandag 16.3.2020 kl. 12.15
Som en følge av stor trafikk på de skolerelaterte løsningene, teams osv. så vil man kunne oppleve forsinkelser for innkommende epost.Det jobbes aktivt med problemet fra Hedmark IKT ‘s side.

Svært mange foreldre, elever og lærere opplever utfordringer når de forsøker å logge seg på de skolerelaterte løsningene som Visma Flyt skole, Skooler og Showbie.

Dette skyldes i hovedsak det store trykket som disse løsningene nå opplever og har ikke noe med den generelle kapasiten i Hedmark IKT’s nett å gjøre. Leverandørene av løsningene jobber på spreng for å løse disse utfordringene.

Foresatte bes om å se utlagt informasjon på kommunenes hjemmesider samt benytte andre kanaler for kommunikasjon mot skolen der de opplever problemer . Utdanningsdirektoratet gir løpende informasjon om situasjonen for skoler- og barnehager som nå er stengt og hva som blir de videre planene for disse. Igjen er det skoleeierne som har ansvaret for å sørge for undervisningen til elevene i den oppståtte situasjonen.

Lagerbeholdning av utstyr hos Hedmark IKT 16.3.2020 kl. 13.00
Vi har fått en del henvendelser fra kommunene om vår lagerbeholdning av utstyr – da spesielt bærbare PC’er. Her vil vi opplyse om at det restlageret vi hadde til disposisjon nå er tatt i bruk og har ikke mer på lager. Vi oppfordrer kommunene til å sjekke tilgjengelige pc’er i egne kommuner. Det viser seg at det står mye brukenes utstyr der.

Hedmark IKT registrerer nå potensielle leveranseproblemer fra ulike leverandører som effekt av Coronaviruset. Vi må derfor forvente forsinkelser på leveranser av enkelte typer utstyr framover. Les mer her

Det har kommet inn spørsmål fra kommunene om det kan opprettes systemer som muliggjør at de som IKKE har bærbar PC kan benytte sin egen PC i såkalt sikker sone og om tilgang til systemer ala «sikker sone» og journalsystemer/helse gis tilgang til på bærbare, HIKT-eide Laptops? (Type Cittrix/ica Klient eller lignende)?

Hedmark IKT oppfordrer i denne forbindelsen først og fremst til å fokusere på de to vanlige fjerntilgangsløsningene vi opererer med. Det er vanlig fjerntilgang og fjerntilgang i sikker sone. Disse to løsningene skal langt på vei dekke behovet til våre kunder. Disse løsningene har vi gode og sikre rutiner for og det er derfor ikke ønskelig på nåværende tidspunkt å bringe inn nye løsninger som sikkerhetsmessig ikke er tilfredsstillende. 

Bestillinger av eventuelle nye tilganger gjøres via selvbetjeningsportalen.

Ta med PC/laptop hjem fra jobb?
Har man anledning til å ta med PC/laptop hjem fra jobben må man sørge for å få fjerntilgang innstallert på dette utstyret før man kan benytte det hjemmefra. Følg vanlige prosedyrer for bestilling av fjerntilgang via selvbetjeningsportalen.

Bruk av nettbrett/Ipad hjemmefra
Å arbeide fra et nettbrett er som de aller fleste vet ikke den beste løsningen. Men de som ikke har noen andre løsninger tilgjengelig kan ved Ipad’er fra Hedmark IKT få tilgang til Officepakka og Outlook. Av sikkerhetsmessige grunner er det kun nettbrett merket fra Hedmark IKT som anbefales til denne type bruk. Leder må her avklare og prioritere bruk av en slik løsning.

Det vil bli innført besøksrestriksjoner i Hedmark-IKT’s lokaler på Kjonerud og Rasta. Dette er som en direkte følger av at Hedmark IKT defineres som en del av de 15 samfunnskritiske funksjonene som må opprettholdes og hvor det således innføres restriksjoner for å sikre drift.

Vi setter opp en plakat ved inngangspartiet og vil be eventuelle besøkende om å ringe nummeret som står oppført på plakaten. Vi anmoder alle om å respektere dette.

Hedmark IKT